onlineopplysningenDenne uken mottok vi et svindelforsøk fra Onlineopplysningen.no.

I følge Onlineopplysningen.no er dette et tilbud og ikke et betalingskrav, men klarer du å se forskjellen?

I følge Trygg Handel mottar de hver uke godt over 10 klager på Onlineopplysningen.no, og et enkelt søk på google gjør at du får opp mange titalls artikler om svindel og bedrageri. Hvordan har det seg da at dette selskapet fortsatt benytter seg av denne metoden? Hva tjener de egentlig på dette? Lar mange seg lure?

 

 

 

Det er ikke kun Onlineopplysningen.no som driver med denne type svindel, men de er absolutt den mest omtalte og mest aktive på området. Selv om de har blitt oppringt og kontaktet av flere store aviser og selskaper som føler seg lurt, fortsetter de å sende ut tilbudet som er omtrent identisk med et betalingskrav.

Metodene som Onlineopplsyningen.no benytter seg av er sleipe og gjennomtenkte, ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Hvordan kommer de seg unna med at dette er et tilbud og ikke et betalingskrav?
Juridisk direktør Frode Elton Haug uttalte til Dinside at Markedsføringslovens paragraf 11 forbyr næringsdrivende å sende ut krav om betaling uten at det er inngått avtale om det – både til forbrukere og næringsdrivende. I tillegg gir paragraf 26 et forbud mot å anvende uriktige eller villedende fremstillinger i markedsføring rettet til næringsdrivende.

Til Kommunal Rapport uttalte «kundeansvarlig» Christer Fossum følgende:

Alle fakturaer i Norge plikter å inneholde ordet faktura, ha en fakturadato, et kundenummer og en betalingsfrist. Tilbudene vi sender ut inneholder ingen av delene. Det står ingen betalingsfrist, men derimot en registreringsfrist på tilbudet vi har sendt det aktuelle selskapet. Det finnes en rekke forutsetninger som myndighetene krever for å kunne gi et dokument betegnelsen faktura. Våre tilbud faller ikke inn under disse.

KONTORER: Flere bedrifter holder til i Industriveien 3. Men det står ikke Onlineopplysningen på noen ringeklokker eller postkasser. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2

KONTORER: Flere bedrifter holder til i Industriveien 3. Men det står ikke Onlineopplysningen på noen ringeklokker eller postkasser. FOTO: LARS BARTH-HEYERDAHL / TV 2

 

I følge Brønnøysundregistrene har selskapet ingen ansatte og besøksadresse på Industriveien 3 i Ski. Hvordan har det seg da at «Christer Fossum» er «kundeansvarlig»?
Til Kommunal Rapport uttalte «Christer Fossum» følgende:

Det stemmer at selskapet ikke har noen ansatte. Jeg Christer Fossum hjelper Tom Guez med å besvare henvendelser pr.epost.

Som Kommunal Rapport også uttaler har de ikke klart å bringe på det rene at personen som besvarer e-postene for Onlineopplysningen.no er «Christer Fossum». Det er 4 personer registert i skattelistene med dette navnet, Kommunal Rapport fikk tak i 3 av disse, og ingen erkjenner å være kundeansvarlig i selskapet.
Det kan være hvem som helst som besvarer e-postene fra dette domenet, og at det like godt kan være Tom Guez som er oppført som eier og styreleder i selskapet.

En nærmere titt på «tilbudet»

  1. Tilbudet er utarbeidet på omtrent nøyaktig samme måte som en faktura
  2. Det står faktisk betalingsfrist på fakturaen, men er lagt til «Reg. frist» rett ovenfor
  3. Fakturanummer og kundenummer er byttet ut med Reg.nr og Org.nr for at det skal se mest mulig likt ut
  4. Ordlyden er gitt på en slik måte at det ser ut som man betaler for et kampanjetilbud man har bestilt, og ikke at man faktisk får et kampanjetilbud.

1 271 000 i driftsinntekter
Onlineopplysningen hadde driftsinntekter på 1 271 000 for året 2014. Året 2015 er enda ikke offentliggjort, mest sannsynlig fordi Onlineopplysningen velger å vente lengst mulig med å sende inn regnskapet. Fristen er 01. juli. Jeg tviler på at noen ville betalt frivillig for dette elendige tilbudet, spesielt om man tar en titt på nettsiden deres. Med denne inntekten kan man enkelt regne seg frem til at selskapet mest sannsynlig har lurt godt over 200 mottakere av dette «tilbudet». Mange av disse er kommuner.

En nærmere titt på regnskapet
Når vi tar en nærmere titt på regnskapet så viser det seg at Onlineopplysningen har hatt driftskostander på 1 274 000, og at selskapet gikk i underskudd med 3000,- for året 2014. Hva slags driftskostnader et Onlineopplysningen AS har kan man jo kun spørre seg selv om, men 1 274 000 høres veldig mye ut i forhold til selskapets antatte kostnader.

onlineopplysningen

 

Tilfeldig at vi mottok dette «tilbudet» rett før påske?
Det er neppe tilfeldig at vi mottok dette tilbudet rett før påske. I stressende tider er det nok færre som oppdager og gjennomskuer dette tilbudet. Det er også mange som henter inn ekstra arbeidskraft og bruker vikarer i ferier. Derfor er det ofte høysesong for slike tilbud rett før og i fellesferier.

Vi håper det skjer en innstramming av regelverket her slik at man ikke bare kan gjøre disse enkle endringene og kalle det et tilbud i stedenfor en faktura. Del gjerne denne artikkelen eller en av de andre artiklene lenker under slik at flest mulig blir klar over dette.

 

Flere artikler om Onlineopplysningen sitt svindelforsøk
http://www.dinside.no/933560/advarer-mot-nye-tilbud-i-faktura-form
http://kommunal-rapport.no/innkjop-leverandorprosjektet/2015/06/avviser-de-forsoker-lure-noen
http://www.tv2.no/a/7102475/
http://www.nrk.no/telemark/advarer-mot-svindel-1.12420758
http://www.nettavisen.no/na24/-utrolig-at-dette-er-lov/8508196.html
http://www.an.no/nyheter/jeg-blir-sa-forbanna-over-slike-firma-det-er-bare-tull-og-fanteri/s/5-4-130571